• Forside
  • Aktuelt
  • ScoutZone
  • Ledere
  • Inspiration
  • Forældre
  • Om KFUM-Spejderne
Nyt password?
Du er her: Ledere » Debat

Debat

Velkommen til debatsiderne på Spejdernet. Her kan du debattere forskellige emner eller bare give din mening til kende om et eller andet emne som du interesserer dig for. /upload/pyntebilleder/209x_forskellig_hoejde/debat139.jpg

 

Aktuelle debatter

 

Debatfeltet i bunden af denne side kan bruges til generel debat.

 

Blog

Det sker der i debatten

Mest aktive debatter de seneste 7 dage:

Debat @Jonas. Jeg synes ScoutIn er et fint nyt tiltag, men jeg synes dine svar til Klaus er ret... 4

Debat


 

 

11-03-2010 | 16:45
@Jonas. Jeg synes ScoutIn er et fint nyt tiltag, men jeg synes dine svar til Klaus er ret letkøbte. Jeg blev selv meget overrasket over, hvad det kostede blot at opdatere min profil med billede. Det var ikke kun 2 kr. pr. mms, og da det ikke virkede, måtte jeg prøve flere gange, før det lykkedes. For uanset hvilke udgifter, du pålægger kort og kompas til sammenligning, så vil udgiften til mms'erne være ud over spejdernes normale kontingent, og noget som ikke lige bliver nævnt, når de skal ud på løb med mobilen. Et kort (+ en sikkerhedskopi eller to af samme) kan godt lamineres og bruges flere gange, og mange grupper har kompasser til udlån til patruljerne. Så jeg kan godt følge Klaus' pointe, men mener bestemt ikke, at det skal afholde folk fra at bruge Scoutin, sålænge man er åbne omkring det og gør spejderne/forældrene opmærksomme på det.
Jonas
11-03-2010 | 14:52
@Klaus. JEg forstår godt dit spørgsmål. JEg synes blot du i dit spørgsmål antyder at der er tale om røveri. Det komemr naturligvis helt an på hvilket abonnement du har hvad det koster at sende data og SMS. Vi skal ikek løbe skrigende væk hver gang vi ser noget nyt. Lad os bruge vores nysgerrghed og undersøge hvad tingene kan og hvad de koster. Med baggrund i disse fakta kan vi så diskuttere hvordan man kan gøre det bedst og billigst.
Jonas
11-03-2010 | 14:48
Hej Klaus. Jeg tror du antager at det koster en arm at bruge Scoutin. Jeg har prøvet at lave et løb med 5 poster og det kostede under 10,- at gennemføre. Dette var inklusive at hente læserprogrammet og installere på telefonen. Hvis jeg må tillade mig at sammenligne med et alm O-løb så skal man ud og købe et 4 cm kort - det koster omkring 60,- kr (for du fotokopierere da ikke bare et kort - vel) Derudover skal du investere i et kompas - det koster vel 150,- kr. Altså koster det 210,- kr. inden første post er hentet ind. Man kan nu postulere at der til ScoutIn skal lægges prisen på en mobiltelefon. Men jeg tillader mig at antage at dine spejdere er ligesom dem jeg kender. I min gruppe har alle en mobil med kamera og den bruger de i skolen og andre steder. Jeg har ikke undersøgt det - men tvivler på at de bruger 4cm kort og kompas :-)
Klaus
10-03-2010 | 21:52
Jeg tror ikke du forstod havd jeg mente for du svarede ikke på spørgsmålet.

Scoutin mærket er ikke gratis at bruge.
Jonas
02-03-2010 | 09:19
Hej Klaus. Det er ikke en god ide at tvinge de unge til at gøre ting. Min erfaring er at man ved motivation kommer meget længere end ved at være den skrappe tropleder der svinger pisken. Motivation skabes ved at forklare formålet og hvilke oplevelser der følger med en given aktivitet, samt ved at sikre sig at de unge har indflydelse på hvad der skal ske. Derfor er det ikke nogen tilfældighed at ordene: Inddrage - Skabe - Udfolde er de tre ord der beskriver KFUM-spejderarbejde når det skal gøres kort.
Klaus
23-02-2010 | 20:19
Hvad er holdningen til scuotin mht at tvinge de unge til en større tlf regn. ved brug af mms og datatrafik for at kunne gennemfører en spejderaktivitet
Jens Christian
03-02-2010 | 12:54
Måske kunne en løsning, være ikke at servere Danmarks stærkeste pilsner på fad... Men det er måske bare for at udjævne i forhold til Faxe light på Guldborgsund!?
Synes det er voldsomt, så meget debat der kan komme ud af at nogen unge spejdere fester igennem. Der må da være vigtigere at beskæftige sig med. Men forbud er åbenbart løsningen på alt i Danmark for tiden, alt lige fra Burka til alkohol på spejderlejre. Der går vel ikke længe, så rammer knivforbuddet også spejderne, og derefter et bål forbud og til sidst et forbud mod at bære ens beklædningsgenstande uden for sportsarenaer... Og hvor er vi så henne? Lad nu de unge være være og lave deres egne fejl. Men skal de unge være unge, så skal de gamle vel også være sure eller hvad?!
01-01-2010 | 11:26
Om spiritusse!!
Er der nogle af jer debatører, som ikke har læst Grøn guide? der står i den, at korpset regler siger:
Børn og unge må ikke indtage alkohol i forbindelse med spejderarrangementer.
Ingen deltagere-med eller uden uniform- i spejderarrangementer må være beruset.
Jeg mener, at hvis vi ikke skal overholde Korpsets regler, hvorfor er de der så?
07-10-2009 | 11:26
Jeg er helt enig i at det er sørgeligt at man ikke mener at man kan have det sjovt og hyggeligt uden at skulle drikke men jeg syntes også der er en tendens hos alle unge (ikke kun spejdere) til at det foregår sådan. Denne debat er også oppe i medierne lige nu.
Jeg mener dig ikke at regler og forbud løser noget for som Jørgen skriver vil der altid være en måde at skjule det på.
Det er sørgeligt at nogle ser landstræf som det store drukgilde for spejdere så måske vi skulle prøve at arbejde på en holdningsændring i stedet for.
Jeg har set helt klare alkoholpolitikker for både landstræf og SEE 20:10 så de er der men hvor meget skal vi gøre for at kommunikere deísse ud?
21-09-2009 | 19:07
Den berømte sandwich vi fik serveret søndag var en meget tør sag og ikke særligt mættende lidt ligesom underholdningen fredag. Der skal mere med til en flok raske spejdere der yder noget og som er i voksealderen. Det er øv at der er nogle som ikke kan styre sig mht. alkohol men jeg er imod et forbud. En kanon god weekend med godt vejr tak for det
Johannes Damsgaard-Bruhn
18-09-2009 | 07:40
Ad sandwich: Jeg synes det er lidt ærgeligt, at der kun bliver sagt noget om mængden af sandwich søndag. Jeg synes, der burde være mindst lige så meget fokus på, at den sandwich vi fik, var proppet med E-numre. Lørdag frokost fik vi ikke en meget større sandwich, men der var grønt til og brødet mættede. Personligt var jeg fint mæt lørdag, så hvorfor ikke servere den slags lækre ting i stedet for noget, som er fyldt med alt muligt skrammel?

Ad alkohol: Jeg har altid oplevet spejder, som et fristed UDEN alkohol. I de snart 23 år jeg har været både spejder og leder har jeg aldrig før været til et spejderarrangement, hvor der har været voksne og børn (yups, der var folk på 17 år!), der væltede rundt som fulde alliker. Jeg undres over, at så mange ikke kan have en hyggelig snak uden en øl eller et glas rødvin, men det må jeg blot tage til efterretning. Spejderaktiviteterne på landstræf var gode, ja endda helt inspirerende, men drikkeriet det ville jeg gerne have været foruden. Det kan jeg gå ned i byen for at opleve. Jeg synes det er en skam, hvis vi ikke kan have et frirum til spejder, hvor alkohol ikke behøver være den afgørende faktor for, om vores snakke er gode eller om vi hygger os.
Jørgen Paarup
17-09-2009 | 22:03
Dejligt at høre, at der er mange der har haft en god oplevelse på landstræf.

I år er det valgt at landstræf afvikles af de folk som også planlægger korpslejren. Det betyder, at de ting som ikke har fungeret optimalt kan ændres:

Sandwich søndag: ja det var for lidt, vi har allerede diskuteret alternative løsningsmodeller så senior spejderen på 15år ikke skal dø af sult :-) Så har vi lært det.

Lydprøve: vi har forsøgt at koordinere "larm" på kryds og tværs, men har ikke været opmærksomme nok.

Alkohol: når man samles 1600 mennesker vil der altid være nogen som "falder" udenfor. Her er jeg meget tilhænger af at vi tager ansvar for hinanden. At lave regler for hvad man kan medtage vil give en kontrol kultur som vi alligevel ikke kan styre - der findes altid en metode til at skjule det......

Og jeg vil være ked af hvis nogle få skal styre at resten ikke kan tage et par glas rødvin til maden eller en øl til en god snak efterfølgende.

Er der nogen der har andre kommentarer eller forbedringsforslag modtager vi dem meget gerne.
karen Damsgaard-Bruhn
17-09-2009 | 19:14
Hej Søren!
Det er fint med ansvar, men når det nu bare ikke sker, så må vi jo gøre noget. Og din kollektive afstraffelse med hvorfor vi ikke gjorde noget, synes jeg ikke er på sin plads, for det gjorde vi jo! Vi tog netop ansvar for den fyr vi ikke kunne få liv i, og fik vægterne tilkaldt som fik fat i en sygeplejerske, men det er da sørgeligt det skal gå så vidt. Hvorfor er det så slemt at sige at medbragt alkohol er forbudt? For det er faktisk primært det debatten her har drejet sig om. Ikke om lederne må nyde et glas vin til maden, men om deltagere skal have mulighed for at medbringe en flaske sprut og en ramme øl.
At folk ikke kan more sig uden alkohol - det tror jeg ikke på, for er det ikke det spejdere er verdensmestre i: Lave skøre og sjove ting, uden at behøve at drikke?
Søren Reinertsen
17-09-2009 | 17:24
Vedr. alkohol på LT... (var der ikke selv)
Er det ikke et spørgsmål om ansvarlighed??
Både de om lå foran teltet, de som havde været med til at drikke samme med dem som "faldt i søvn" og de som så på de som lå foran teltet...
Mange har svigtet, mange kunne have gjort noget, mange burde skamme dem...
Hvorfor stoppede I dem ikke?
Er det alle andres ansvar eller korpsets ansvar - eller er det også DIT ansvar?
Ideen med kollektiv "afstaffelse" eller begrænsning af alkohol, fordi nogle trods alt få ikke kan klare friheden og MANGE ikke tog ansvar og stoppede dem, skal vel ikke gøre, at man heller ikke som leder uden børneansvar må tage en eller flere øl / glas vin

Bare en tank :-)
karen Damsgaard-Bruhn
16-09-2009 | 19:23
hov! Den spiste det sidste.
Måske ville det forbud mod at tage egne drikkevarer med gøre det lettere at styre, og dermed give flere en god landstræfoplevelse?
karen Damsgaard-Bruhn
16-09-2009 | 19:22
Jeg vil også gerne give mit besyv med:

Anja - ang. buræg, dyrevelfærd og bæredygtighed. Det handler i høj grad om begge dele. I forhold til dyrevelfærd synes jeg det betyder en masse at vide, at økohøns har fået lov til at gå frit, tage sandbade, rode i jorden, har spist grønt og groft og derfor har det heller ikke været nødvendigt at brænde deres næb ("næbtrimning";) som burhøns, for glade øko-høns hakker nemlig ikke på hinanden. Burhøns går ikke ude, de får ikke engang dagslys, de bliver næbtrimmet, fordi de går 16 høns på 1 kvadratmeter (økohøns må max være 6 på en kvadratmeter) og der er ingen krav om at de skal spise grovfoder.
Når du køber økoæg gør du også noget godt for miljøet. Øko landmænd bruger ikke sprøjtegifte, kunstgødning eller gensplejsede afgrøder. Du får altså æg uden kemi - og sundere æg. :-)

Ang alkohol på landstræf:
Jeg fik vin til maden, og synes det er fint man kan nyde et glas eller 2. Jeg bliver bare så ked af at se, at der er flere der ikke kan styre det. Jeg bliver flov over, at det signal vi sender til vores unge 17 årige er, at når lederne selv er afsted, så skal der drikkes. Og jeg bliver ked af det, når jeg ved at i netop den alder er man sårbar og bange for at træde ved siden af. Jeg kender flere som synes det er svært at komme med i fællesskabet på ungdomsuddannelserne, fordi der er hele den drukkultur. Jeg er bange for at de, som ser spejder som et fristed hvor de kan være sig selv uden at blive presset ud i at skulle drikke sig i hegnet, alligevel bliver nødt til at drikke en masse for at føle sig som en del af festen på landstræf.
Måske ville det forbud mod at tage egne drikkevarer med gøre det lettere at styre, og
johannes Damsgaard-Bruhn
15-09-2009 | 19:20
Ib: Du skal være utroligt velkommen :-)
Men hvordan undgår vi så, at unge og voksne spejdere indtager langt over det rimelige? Skal vi konfrontere dem, som har taget varer med hjemmefra og konfiskere dem?
Hvad end vi gør, så er vi nødt til at have en klar holdning. Det er utroligt svært at fratage noget, som nogen mener de er i deres naturlige ret til at medbringe, medmindre det er officiel politik at medbragte varer ikke er tilladt. En sådan politik ville måske ikke være helt skudt i skoven.
15-09-2009 | 16:39
Jeg tillader mig også at blande mig i debatten.
Jeg er helt enig med dig i at det er langt over stregen hvis en ung spejder har indtaget så meget alkohol at han ligger og sover foran et telt.
Jeg tror imidlertid ikke at løsningen ligger i at proppe ølhanerne til. Spejdere er opfindsomme mennesker og er gode til planlægning- så nogle havde medbragt forsyninger hjemmefra. Jeg samlede en del tomme øldåser og flasker op på pladsen. Der var mange forskellige mærker - og nogle af dem blev slet ikke forhandlet i baren - og slet ikke spiritus.
Jeg var selv i baren en del af lørdag aften, og vores klare indstilling var at sætte grænse for dem der ikke selv kunne sætte grænsen. Jeg tror langt mere på den ansvarlighed - at man tager hånd om sin næste - fremfor at lade som om at alt er i skønneste orden fordi at alle skarpe hjørner er pakket ind i skumgummi og spunsen er slået i øltønden. Jeg er faktisk mere bekymret for alle dem der ser til at noget går galt end dem som kommer galt af sted - og det være sig ved at beruse sig eller slå sig over fingrene med en hammer. Med spejderhilsen Ib
15-09-2009 | 15:03
Ang. maden søndag ja det er for lidt til at en spejder kan leve af en eftermiddag. Man må jo tænke på de er udenfor og er fysiske aktive. Men det kommer også meget an på vejret hvor meget de spiser.

--
Jesper
Johannes Damsgaard-Bruhn
15-09-2009 | 14:44
Hej Anja og Ulrik,

Ulrik: Jeg er rørende enig! En sandwich af en sådan type mætter i 10 min. Der er ikke noget, som maven kan arbejde med.

Anja:
2. Hvis vi skal lære at tænke bæredygtigt, så nytter det jo ikke, at vi udnytter dyr i en sådan grad, at de mistrives og bliver syge. Derudover så er de æg, der bliver lagt af burhøns ikke nær så nærende, som æg fra fritgående høns, da kosten, som burhøns får er alt for ensidig og fuld af skidt og møg! Så hvis vi skal være vores ansvar voksent, så mener jeg bestemt, at vi ikke kan vende det blinde øje til dyrevelfærd, når vi gerne vil fremstå som bæredygtige.
Hvordan man ligefrem kan være ligeglad med dyrevældfærd, det går over min forstand.

3. Det er da bestemt en organisatorisk opgave at få så mange ting til at falde sammen. Men når der så er helt stille i teltet 10 min efter frokosten, så tyder det i min verden på en manglende forståelse og overblik.

4. For det første så var der 17 årige deltagere på Landstræf. De er vel stadig børn?
Derudover så skal vi stramme op, hvis vi uddanner de unge spejdere til selvansvar, når de så drikker sig i det første og bedste hegn og skal til observation. Især når flere ældre ledere viser vejen med lidt for rigeligt indenbords.
Jeg ser ikke det store problem i at sige at arrangementet er uden alkohol eller med begrænsninger, når flere deltagere tydeligt viser, at de ikke kan håndtere det selvansvar, som det er selv at kunne bestemme mængden af øl, man indtager. Det er sørgeligt, at det er nødvendigt at tænke i de tanker, men når jeg ser en ung spejder ligge foran et telt en kold sensommernat og jeg ikke kan komme i kontakt med ham, så mener jeg, at grænsen for selvansvar er nået.

Læs også

Hvad skal vi debattere?

Skriv en mail til Louise@kfumspejderne.dk, hvis du har ideer til, hvilke emner der skal debateres på disse sider

 

Hvorfor skal du logge ind?

Hvis du ikke er logget ind, skal du skrive en kode for at kunne skrive i debatten. Dette gøres for at undgå at små spam-robotter laver reklame-indlæg i vores debat.

Når du er logget ind, kommer der automatisk et link til din profil på Spejdernet.