• Forside
  • Aktuelt
  • Ledere
  • Inspiration
  • Forældre
  • Om KFUM-Spejderne
Du er her: Inspiration » Forkyndelse » Månedens dryp

Månedens forkyndelsesdryp

”Himlen er ikke længere Guds, men de travle og fartglades paradis.”

 

Torsdag d. 1. maj er det Kr. Himmelfart. I Den Ny Aftale tog Jesus afsked med disciplene ved at  løfte sine hænder og velsigne dem. Mens han velsignede dem, skiltes han fra dem og blev løftet op i himlen. (Luk 24,46-53)

 /upload/inspiration/forkyndelse/forkyndelsesdryp_krhimf.jpg 

Himlenflugt 

”Himlen er ikke længere Guds, men de travle og fartglades paradis.”

 

Sætningen stammer fra Iben Trandholms interviewroman ”Himmelflugten”. Mennesket har inden for de sidste 100 år bemægtiget sig luftrummet, fra at være jordiske væsner, har vi hævet os op – helt op i skyerne. I hurtige flyvemaskiner farer vi ud i himlen – på rejse til et helt andet sted på jorden. Der er smukt deroppe. Deroppe over skyerne skinner solen altid, nogle gange har vi landkendning, og nogle gange oplever vi at flyve hen over et tykt hvidt lysende skydække, der får vores tanker til at drage på langfart. 10 km over jordens overflade farer vi hen over skyerne, vi har indtaget luftrummet og Guds himmel! Men er vi så også kommet 10 km. nærmere Gud?

 

Afsked

Når vi tager afsked med nogen, så gennemfører vi et lille ritual. Hvis det bare er til daglig er det nok med et ”hej, vi ses” – men hvis vi skal længere væk, gør vi lidt mere ud af det. Vi gør 3 ting:

1. Vi rører ved hinanden. Vi giver et knus eller lidt mere gammeldags giver vi hånd.

2. Vi ser hinanden: vi ser hinanden i øjnene – måske for at indprente os hinandens ansigter, så vi kan huske hinanden længe.

3. Vi udtaler nogle gode ønsker: ”Far vel” – det betyder egentligt, ”gid det må gå dig godt”, eller ”god tur, kør forsigtigt, pas nu godt på hinanden” osv.

 

Da Jesus tager afsked med sine disciple velsigner han dem. Velsignelsen indeholder alle tre elementer fra afskeden:

1. Berøringen – ikke direkte, Jesus løfter hænderne, ligesom præsten gør det i kirken ved velsignelsen, som tegn på berøringen

2. Ordene i velsignelsen lyder bl.a.: ”Herren lader sit ansigt lyse over dig” dvs. Gud ser dig! Han følger dig og husker på dig.

3. De gode ønsker: I velsignelsen er der mere end ønsker. Gud er også Herre over fremtiden. Når ordene i velsignelsen lyder, så skabes velsignelsen i samme øjeblik. Velsignelsen lyder ikke: Gid Herren må velsigne sig, men Herren velsigner dig! Velsignelsen sker i det øjeblik den bliver udtalt.

 

Afsked uden tåre

Da Jesus havde velsignet disciplene fór han op i himlene – eller hvor han nu fór hen. De fleste af os har ved selvsyn konstateret at Jesus ikke er i himlen. Himlen tilhører de fartglade og travle.

 

Men da Jesus forlod disciplene blev de fyldt med glæde. Normalt forbinder vi afsked med noget vemodigt og til tider sørgeligt, men disciplene er glade. Jesus forlod dem fysisk, men han lovede dem,  at de vil blive fyldt med ”en kraft fra det høje”. Fyldt af forventning og velsignelse gik disciplene tilbage til Jerusalem – hvor de ventede 10 dage til Pinse! 

 

Himlen er ikke længere kun Guds. Når vi flyver i 10 km højde er vi ikke 10 km nærmere Gud. Men den kraft disciplene modtog 10 dage efter, den kraft, Helligånden, modtog vi også da vi blev døbt. Så Gud er os nær – selvom om Jesus ikke fysik er os nær, så er han os nær i sin Helligånd.

 

Spejdersangbogen

Der er ikke nogle sange i Spejdersangbogen der er skrevet til Kristi Himmelfart. Men måske kan man synge ”Det dufter lysegrønt af græs” nr. 122, eller ”Vi tror en kærlig Gud” nr. 197.

 

 

/upload/ikoner/fofatter_mgroen.gifAnna Jensen
/upload/ikoner/fotograf_mgroen.gifHarriett E. Estrada, Greenville, Texas, www.beliefnet.com