• Forside
  • Aktuelt
  • Ledere
  • Inspiration
  • Forældre
  • Om KFUM-Spejderne
Du er her: Inspiration » Ideer til aktiviteter » Vis

Nybyggerleg

Patruljerne er ankommet til et nyt og fremmed land. Her skal der opbygges et nyt hjem der skal sikre patruljen mod de barbariske indfødte. Der skal hentes penge i guldminen, for at kunne købe materialer til hjemmet, alt imens kongens revisor og de indfødte gør livet i 'den ny verden' barskt og ubarmhjertigt.

Oplæg til Nybyggerleg
Patruljerne starter med 2000 kr., en flagermus-lampe, en ’base’, et regnskabsark.
 
Koncept
Patruljerne er nybyggere som skal opbygge et nyt hjem (trebuk med 2 stivere på hver side) i den nye verden. Vinderpatruljen er den der først får færdiggjort trebukken.
Man samler penge i minen - spejderne skal løbe mellem base og mine for at få udlveret penge (100kr pr besøg i minen).
Hvis der er behov for at komme hurtigere i gang med spillet,  kan der rammes en ”guldåre” således at der kan hentes 200 kr. pr. gang. (guldårer har det dog med at løbe tør…).
Efterhånden som patruljerne får samlet penge, kan de begynde at købe ting.
 
 
Vinderen
Den der først får bygget hjemmet færdigt (trebuk med 2 stivere på hver side).
Ender dysten uafgjort er det de øvrige ressourcer der afgør hvem vinderen er. Er der også lighed i ressourcerne, er vinderen den patrulje der har de bedste besnøringer.
 
Boden
Alle materialer og funktionskort købes i en bod ved rafterne.
Der kan ikke sælges materialer tilbage til boden.
Materialer og priser:
- Rafte (1000 kr.)
- Reb (300 kr.)
- Et glas saftevand (100 kr.)
- Tov til indhegning (300 kr.)
- Pløkke til indhegning (1000 kr.)
 
Funktioner
Funktionerne er ikke knyttet til enkeltpersoner i patruljen, men er knyttet til et skilt som giver bæreren ret til at udføre den pågældende funktion. Man kan således skiftes til at løbe til minen eller bygge tårnet, alt efter hvilke funktionskort man bærer på sig.
 
Funktioner:
Indsamler (koster 500 kr) – kan hente penge i minen.
Arbejder (koster 1000 kr) – kan bygge på hjemmet med de materialer der er til rådighed samt købe nye materialer (er den eneste funktion der må røre ved rafter og reb).
Kriger (koster 1500 kr) – laver gymnastik og bekæmper indianere.
 
Terningslag
Hvert 10. minut skal patruljen slå med en terning for at få en udfordring. De skal selv nå at komme op til boden inden tiden udløber og slå med terningen ellers koster det en bøde på 1500 kr. Der ringer en klokke når terningperioden starter og slutter.
2'er: To fra patruljen får en arbejdsskade og må ikke deltage (aflevér 2 kort) i 10 min
3'er: Alt forsætter som normalt
4'er: Der er gået rotter i reb-depotet derfor kan der ikke købes reb de næste 10 min.
5'er: Rafterne har fået fugt og er derfor farlige at bruge- kan købes igen om 10 min.
6'er: Alt forsætter som normalt.
7'er: Der er kommet et uventet skib i havn, pga. det store udbud kan du købe til halv pris.
8'er: Et skib er gået på grund, I bliver på grund af knaphed nødt til at betale dobbelt pris for alle ressourcer.
9'er: Det har været en utroligt god høst, indsamlerne er dobbelt så effektive i 5 minutter (henter 200kr pr tur).
10'er: Alt fortsætter som normalt.
11'er: Der er tørke, og I bliver nødt til at købe saftevand for at overleve. Ellers dør alle der ikke har drukket et glas (i så fald afleveres ét funktionskort pr død mand).
12'er: Der er skyllet drivtømmer op – noget af det kan bruges til at bygge hjemmet med (der udleveres én gratis rafte).
 
Arrangørenes roller
 
Regnskab - Kongens revisor
Undervejs skal man føre regnskab over hvor mange penge, rafter, reb og arbejdere man har. Det vil blive tjekket uanmeldt - hvis det ikke er i orden får man en bøde på 2000 kr.
Materialer der er brugt skal slettes fra regnskabet. 
 
Sortbørs
Der findes en sortbørshaj: han/hun sælger materialer og funktioner til spotpriser.
 
Indfødt
De indfødte kommer ind imellem forbi og stjæler penge, hvis ikke der er indhegning og en kriger der bevogter porten.
Han stjæler for en værdi af: 3000 kr. Dog kan patruljens værdier beskyttes, således trækkes beløbet i parentesen fra hvis patruljen har nedenstående:
- en aktiv kriger (- 1500)
- en indhegning (-500)
- indhegning med bom (-2000)
 
Hvad skal der forberedes
Printe penge
Lave skilte (handelsstation, mine, reb/rafter, guldåre, 2x priser)
Lave funktionskort
Lave regelkort
Lave regnskabsark
Finde udklædning
Klargøre lokation

Materialer

Til 6 patruljer med 6 medlemmer skal bruges: • Funktionskort (1/4 A4 i farvet karton) 36 indsamlere 18 arbejdere 12 krigere • Kort med begivenheder til hver patrulje (reglerne) • Skilt til boden (Handelsstation) Reb/rafter 2 x prisskilt • Skilt til minen (Minen) Guldåre (patruljen får dette skilt hvis de rammer en ”guldåre”). • 1 regnskabsark pr. patrulje • Penge Ca 40.000kr i 100kr sedler • Almindelige materialer Tovværk Høstbindergarn Rafter (evt raftegård) Engangskrus Saft

Filer

 

Oprettet af: Maria Stoltz Haugen

Udskriv Udskriv Send til en ven Send til en ven

Om aktiviteten

Alder: Fra 12 til 87 år

 

Antal deltagere: Fra 8 til 100 personer

 

Tidsramme: ca. 1 timer og 30 min.

 

Forberedelsestid: ca. 1 timer

 

Kan afvikles: Ude

 

Aktivitetsområder: Lejrliv, Klar dig selv,

 

Udviklingsområderne:
Aktiviteten understøtter udviklingsområdet Fysisk Aktiviteten understøtter udviklingsområdet Intellektuelt Aktiviteten understøtter udviklingsområdet Socialt Aktiviteten understøtter ikke udviklingsområdet Åndeligt Aktiviteten understøtter ikke udviklingsområdet Følelsesmæssigt

Flere ideer

Se også andre idéer der handler om:

Pionering (13)   Strategi (8)   Samarbejde (49)   Spil (26)