• Forside
  • Aktuelt
  • Ledere
  • Inspiration
  • Forældre
  • Om KFUM-Spejderne
Du er her: Aktuelt » Nyheder » Marts 2011 » Gilwell 44 - Få vind i sejlene med den anerkendende tilgang

Gilwell 44 - Få vind i sejlene med den anerkendende tilgang

    Af Kristian Rostgaard, Instruktør og vejleder på Gilwell 44

     

    Har du nogensinde oplevet at sidde til et møde og deltage i en kreativ planlægningsproces hvor processen bliver bremset af negativ feedback på alle forslag?

     

    Man sidder måske og er i gang med ledermødet og finder gode løsninger på hvordan vi får forældrene engageret, hvordan vi får nye ledere eller hvordan vi får spejderne til at engagere sig og tage ansvar.

     

    Så er det, at man ofte oplever, at nogen rundt om bordet siger ting som:

      

    "Det har vi prøvet!”

    ”Det tror jeg ikke vil virke!”

    ”Det du siger, giver ikke mening i denne sammenhæng!”

     

    Hvad de kommer af, er ikke så interessant som, hvad de gør ved den proces, man sidder i.

     

    Effektiv bremseklods

    Vi har sikkert alle sammen oplevet at få en god ide skudt ned af udsagn som disse. De har meget stor effekt, men desværre er de med til at standse den kreative proces i stedet for at støtte den.

     

    De kommer af den sproglige kultur, som vi har opbygget gennem meget lang tid. Et sprog som er præget af mangel-tænkning og fokus på problemer, der skal fikses.

     

    Men der findes et andet sprog. Dets popularitet er stigende, og alle, der taler det, er enige om, at det har en helt anden effekt end mangel-problem sproget. I stedet for at standse den kreative skabende proces er det med til at nære den og give den liv.

     

    Overvej selv hvordan du vil reagere på de samme kommentarer, hvis de formuleres i dette nye sprog:

     

    ”Det har vi godt nok prøvet før, men gad vide hvad der vil ske, hvis vi prøver med de nye forudsætninger, vi står i nu?”

     

    ”Jeg tænker det samme, men jeg kan ikke se mulighederne i det, så lad os lige undersøge det, når vi nu tænker det samme.”

     

    ”Det du siger, giver ikke mening for mig lige nu, så prøv lige at forklare mig hvad du ser af muligheder i det.”

     

     

    Lær det nye sprog på Gilwell 44

    Det nye sprog hedder det anderkendende sprog, og det er mere end et sprog; det er en hel tankegang.

     

    Gilwell 44 handler netop om denne tilgang: Hvordan man gør, hvordan man øver sig, og hvilke effekter man kan få ud af det.

     

    Vi vil gerne invitere dig indenfor i et sprog og en verden, hvor vi fokuserer på alt det, som vi er gode til, og ser muligheder frem for begrænsninger, for det giver liv og mod til nye kreative løsninger.

     

    Har du efter at have læst artiklen lyst til at deltage i Gilwell 44 så skynd dig at sende en ansøgning fra hjemmesiden www.spejdernet.dk/gilwell

    Info

    Har du spørgsmål vedrørende Gilwell 44 er du velkommen til at kontakte kursuslederne

     

    Stine Kirk jensen – stinekirk@scouts.dk
    Ib Rævdal – raevdal@kfumspejderne.dk